28 January 2011

Tips Penjagaan Pokok Ketika Bercuti

Pihak kolej telah menyarankan agar setiap staf mesti mempunyai sekurang-kurangnya 1 pokok di atas meja masing-masing..so unit aku telah sponsor sorang lecturer satu pokok..kitorang mesti jaga pokok ni dengan baik,mesti pastikan pokok tumbuh dengan subur..huhu! Ketua Unit kata kalau pokok sape-sape yang mati diorang akan dikenakan denda..hahaha!

Aku pun dapat satu pokok gak..x tau la apa nama pokok ni..tapi yang pastinya pokok aku tumbuh dengan subur dan menghijau..hahaha! jangan jeles....:P

Ni aku uploadkan pokok kesayangan aku..

                                                     See..betapa suburnya pokok aku..:)

Sape-sape yang tau nama pokok ni, leh la bagitau aku ye..Sebenarnya ramai antara staf dalam unit aku yang pokok diorang dah mati..jadi kering kontang...contohnya yang ni la..

                                           Kesian pokok ni..dah x leh diselamatkan lagi..hmmm!


Sebenarnya x susah mana pun nak jaga pokok ni..yang penting kena siram selalau la..make sure tanah pokok ni sentiasa lembab...tapi memandangkan kitorang ni ada cuti sem yang panjang, so xde sape nak tolong siramkan pokok..ha, kat sini aku ada cara yang mudah untuk mengatasi masalah tu..senang & jimat! Alat ni x mahal mana pun..


Ini la alat yang aku katakan tadi.."alat penyiram pokok automatik" ( baca dengan intonasi doraemon ye..) Mudah jer..tanam benda putih bentuk kon tu kat tanah..pastu isikan air dalam botol..nanti tanah pokok tu akan sentiasa lembab..kalau setakat tinggalkan seminggu memang xde masalah la..

So, sesiapa yang suka tanam pokok & suka travel, leh la dapatkan alat ni..alat ni leh didapati di Cosway ye..harganya cuma rm9.90 untuk dua set...:)

5 comments:

Syaharudin
February 11, 2011 at 10:01 AM

Memang segar lah tu....
tak macam pokok jiran tu kan...

Mama Zaraa
February 11, 2011 at 10:08 AM

a,ah..hehe! kena maintain segar sentiasa..barulah mencapai objektif :P

Unknown
February 17, 2013 at 7:19 PM

Cosway yg jual produk kesihatan tu ke?

Unknown
June 15, 2014 at 3:28 PM

apa nama alat ni?

ismi afiqah
September 15, 2014 at 2:43 PM

semua cosway ade jual ke?? apa nama alat tu?

Post a Comment