14 February 2011

Transitions Lenses - Cermin Mata Baru

Aku tergolong dalam orang yang rabun, pakai spec sejak form one lagi..biasala student rajin baca buku kan..hahaha! Tapi lama-lama pakai spec jadi x best plak, so aku beralih ke contacts lenses bila masuk UKM..masa tu tahun 2000.

Kalau di kira dah 10 tahun aku pakai contacts lenses, pakai spec kat umah jer time x gi mana-mana..tapi sejak akhir-akhir ni mata aku macam dah x leh terima lagi la contacts lenses..bila pakai jer lenses tu start gerak-gerak kalau aku kedipkan mata..tension tul!  Mula-mula ingat lenses tu yang x bagus, tapi bila dah tukar macam-macam brand tu tetap sama..rupa-rupanya mata aku yang problem, berlakunya pengumpulan protein kat mata aku dan menyebabkan 'curve eye ball' aku dah berubah..sebab tu lenses tu asyik gerak-gerak jer..hmmmm!

So, malas nak fikir banyak aku terpaksa pakai spec balik la...seminggu sebelum tahun baru cina hari tu aku gi kedai spec kat Giant Muar..beli spec baru..ni lah spec baru aku...





Kalau tengok spec tu memang xde apa pun, sama macam spec yang biasa tapi kat sini aku nak citer pasal dia punya lenses..untuk spec laki ni aku pakai TRANSITIONS LENSES..orginal punya, siap ada original card lagi :) Oklah, transsitions lenses sebenarnya nama brand..secara general ia dipanggil Photochromatic Lenses..pada sesape yang x tau pasal photochromatic lenses ni, meh aku citer sket..

Photochromatic lenses ni start dijumpai pada tahun 1960-an lagi tapi hanya pada 1990-an jer start dipopularkan oleh company Transitions..Transitions ni nama brand jer, banyak lagi brand-brand lain yang ada photochromatics lenses, tapi sebab company transitions yang firsts popularkan sampai sekarang orang akan sebut transitions lenses bila merujuk pada photochromatic lenses..

Apa yang membezakan photochromatics lenses dengan lenses biasa? Meh sini tengok..



Ok, nampak tak..hehe! Bila terdedah pada cahaya matahari, lenses ni akan berubah menjadi gelap..macam mana leh berubah jadi gelap..aku story sket..

Dipermukaan lenses ni terdapat berjuta-juta molekul 'silver chloride @ siver halide' yang sensitif terhadap UV rays, bukan cahaya matahari tau, tapi sebab cahaya matahari mengandungi UV rays, sebab tu lenses ni berubah gelap..bila molekul-molekul tadi terdedah pada UV rays, satu tindakbalas kimia berlaku di mana mokelul-molekul tadi akan megubah strukturnya menjadi molekul yang baru..molekul-molekul yang baru tadi akan menyerap cahaya (visible light) dan menyebabkan lenses menjadi gelap. UV rays, molekul tadi akan kembali ke struktur asal dan lenses menjadi clear balik..Tahap kegelapan lenses bergantung pada intensity UV rays, makin banyak UV rays, makin gelap la lenses tadi..

Kebaikan daripada lenses ni adalah dapat menghalang UV rays daripada merosakkan mata & untuk orang rabun macam aku x yah bawak sunglasses ke mana-mana :) Tapi lenses ni x jadi gelap kalau duk dalam keta yang ada tinted sebab tinted keta tu dah halang UV rays..

Pada sesape yang nak try lenses ni, leh la tanya kat mana-mana kedai spec..harga? boleh tahan la..harga spec + rm500 kalau xde promotion, kalau ada promotion..harga spec + rm350

0 comments:

Post a Comment